Antal amninger, mad og siddetid

22. februar 2009

Alder:
7 mdr.

Antal amninger, mad og siddetid

Hej Helen

Tak for dit gode svar på mit sidste spørgsmål ang. mælkeallergi. Vi ved stadig ikke, om vores datter har mælkeallergi, for der er nogle måneders ventetid på sygehuset, så vi har en tid sidst i marts (!).

Nå, men jeg er kommet noget i tvivl om, hvor mange gange jeg bør amme hende nu. Hun er 7½ måned, meget glad for mors mælk, og jeg har mælk til overflod.

Vores dag ser sådan ud:

5: Ammes
7-8: Havregrød med frugtmos eller øllebrød
9-10: Ammes og puttes til formiddagslur (sover 45-60 min.)
12: Grøntsagsmos m/u kød
13-14: Ammes og puttes til lur (sover 2-3 timer)
16-17: Ammes og så er det frugtid, hvor vi spiser forskellige frugter sammen
18: Grøntsagsmod m. kød
19-19.30: Ammes og puttes
23: Ammes

Tit får hun også frugtmos om formiddagen.

Jeg kan godt se, at det måske er lidt for mange amninger? Det skal lige siges, at vores datter er ved at være i ret god foderstand :o). Hun er blevet ret buttet med nogle vældigt gode kinder. Vejer omkring 8½ kg, men vokser ikke så meget i længden, så hun er vist ca. 69 cm. Hvilke amninger bør jeg evt. skære væk? Og i hvilken rækkefølge skærer man dem væk frem til 1-års-alderen?

Vi har snakket lidt om, hvorfor hun tager sådan på. Hun får sund mad, ingen sukker osv. Jeg læste lige i denne uge, at man ikke skal putte fedtstof i, hvis grød/mos er lavet på mme, men vi har hidtil puttet både Nutramigen (3 tsk. i grød og 1 tsk. i mos) og ½-1 tsk. fedstof i. Så måske har hun fået dobbelt næring i forhold til, hvad hun har brug for? Nu er vi så begyndt at putte Nutramigen i grøden og fedtstof i mosen, men ikke begge dele. Er det ok?

Der er jo også det med mængderne. Hvor meget er nok, det er man jo tit i tvivl om. Hun spiser nok 1-1½ dl af både mos og grød, nogle gange mindre, men aldrig mere i hvert fald. Nu er vi lige ...

Annonce

... startet med lidt rugbrødshapsere til hende, og så er det endnu sværere at vide, hvor meget det er meningen, hun skal spise (jeg ved godt, at "det er meningen" ikke rigtigt giver mening, for det er nok forskelligt fra baby til baby).

Hun er sådan nogenlunde glad for mad, det svinger lidt. Hun er meget interesseret i nyt mad, men mister ellers tit hurtigt interessen for at spise med ske, keder sig lidt. Hun kan godt blive helt hysterisk, når vi giver hende mad, og så er det eneste hun vil at blive lagt til. Vi er også lidt udfordret i det med mælkeallergien, for vi får mest mad, hvor der er mælk eller ost i, og det kan hun ikke få. Det er svært at finde på sovser osv. uden, synes vi, så hun spiser tit de samme ting meget af tiden (kogt fiskefars, laks, kødsovs og grøntsagsmos).

Hun er ellers en glad, nysgerrig og højt og ivrigt talende pige, som dog er lidt reserveret over for andre end sine forældre (men det har jeg læst dine svar omkring, så tak for det :o)).

Jeg er også noget i tvivl om, om vi lader hende sidde for meget. Hun har altid været en stærk og aktiv pige, som hellere vil stå end sidde på skødet, hellere være på skulder end ligge i arm osv. Hun kan godt lide at ligge på maven og er i gang med diverse øvelser og møver sig fremad. Hun sidder rigtigt flot med helt rank ryg og holder balancen fint, også når hun f.eks. kigger op eller bagud. Men for et par måneder siden, fik jeg at vide, at man ikke bør lade børn sidde, før de selv kan komme op at sidde. Er det rigtigt, for det har da lange udsigter, synes jeg? Jeg ved godt, at hun gerne må sidde og spise i stolen osv., men er det ellers bare forbudt at sætte hende på gulvet, hvor hun godt kan lide at sidde og lege?

Puha, det blev så til mange spørgsmål alligevel. Håber ikke, du helt tabte pusten :o).

Mange hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.