Brev:
Antal amninger, mad og siddetid
22. februar 2009
Alder:
7 mdr.
Antal amninger, mad og siddetid
Hej Helen
Tak for dit gode svar på mit sidste spørgsmål ang. mælkeallergi. Vi ved stadig ikke, om vores datter har mælkeallergi, for der er nogle måneders ventetid på sygehuset, så vi har en tid sidst i marts (!).
Nå, men jeg er kommet noget i tvivl om, hvor mange gange jeg bør amme hende nu. Hun er 7½ måned, meget glad for mors mælk, og jeg har mælk til overflod.
Vores dag ser sådan ud:
5: Ammes
7-8: Havregrød med frugtmos eller øllebrød
9-10: Ammes og puttes til formiddagslur (sover 45-60 min.)
12: Grøntsagsmos m/u kød
13-14: Ammes og puttes til lur (sover 2-3 timer)
16-17: Ammes og så er det frugtid, hvor vi spiser forskellige frugter sammen
18: Grøntsagsmod m. kød
19-19.30: Ammes og puttes
23: Ammes
Tit får hun også frugtmos om formiddagen.
Jeg kan godt se, at det måske er lidt for mange amninger? Det skal lige siges, at vores datter er ved at være i ret god foderstand :o). Hun er blevet ret buttet med nogle vældigt gode kinder. Vejer omkring 8½ kg, men vokser ikke så meget i længden, så hun er vist ca. 69 cm. Hvilke amninger bør jeg evt. skære væk? Og i hvilken rækkefølge skærer man dem væk frem til 1-års-alderen?
Vi har snakket lidt om, hvorfor hun tager sådan på. Hun får sund mad, ingen sukker osv. Jeg læste lige i denne uge, at man ikke skal putte fedtstof i, hvis grød/mos er lavet på mme, men vi har hidtil puttet både Nutramigen (3 tsk. i grød og 1 tsk. i mos) og ½-1 tsk. fedstof i. Så måske har hun fået dobbelt næring i forhold til, hvad hun har brug for? Nu er vi så begyndt at putte Nutramigen i grøden og fedtstof i mosen, men ikke begge dele. Er det ok?
Der er jo også det med mængderne. Hvor meget er nok, det er man jo tit i tvivl om. Hun spiser nok 1-1½ dl af både mos og grød, nogle gange mindre, men aldrig mere i hvert fald. Nu er vi lige startet med lidt rugbrødshapsere til hende, og så er det endnu sværere at vide, hvor meget det er meningen, hun skal spise (jeg ved godt, at "det er meningen" ikke rigtigt giver mening, for det er nok forskelligt fra baby til baby).
Hun er sådan nogenlunde glad for mad, det svinger lidt. Hun er meget interesseret i nyt mad, men mister ellers tit hurtigt interessen for at spise med ske, keder sig lidt. Hun kan godt blive helt hysterisk, når vi giver hende mad, og så er det eneste hun vil at blive lagt til. Vi er også lidt udfordret i det med mælkeallergien, for vi får mest mad, hvor der er mælk eller ost i, og det kan hun ikke få. Det er svært at finde på sovser osv. uden, synes vi, så hun spiser tit de samme ting meget af tiden (kogt fiskefars, laks, kødsovs og grøntsagsmos).
Hun er ellers en glad, nysgerrig og højt og ivrigt talende pige, som dog er lidt reserveret over for andre end sine forældre (men det har jeg læst dine svar omkring, så tak for det :o)).
Jeg er også noget i tvivl om, om vi lader hende sidde for meget. Hun har altid været en stærk og aktiv pige, som hellere vil stå end sidde på skødet, hellere være på skulder end ligge i arm osv. Hun kan godt lide at ligge på maven og er i gang med diverse øvelser og møver sig fremad. Hun sidder rigtigt flot med helt rank ryg og holder balancen fint, også når hun f.eks. kigger op eller bagud. Men for et par måneder siden, fik jeg at vide, at man ikke bør lade børn sidde, før de selv kan komme op at sidde. Er det rigtigt, for det har da lange udsigter, synes jeg? Jeg ved godt, at hun gerne må sidde og spise i stolen osv., men er det ellers bare forbudt at sætte hende på gulvet, hvor hun godt kan lide at sidde og lege?
Puha, det blev så til mange spørgsmål alligevel. Håber ikke, du helt tabte pusten :o).
Mange hilsner